Weekend Gateways: Muzium Pol Pot – Phnom Penh

Secara jujurnya aku mmg tak tahu cerita pasal Pol Pot ni klu tak ke Cambodia. πŸ™ˆπŸ™ˆ. Aku bukanlah peminat sejarah dan masa sekolah subjek sejarah ni mmg subjek yang tak menarik bagi aku.  Alhamdulillah bila aku mula travel ke tempat org secara tak langsung aku mula rajin google utk tahu sejarah sst tempat tu.  Bila kita tahu cerita barulah boleh mengambil ibrah utk panduan kita.  

Aku xmo cerita pasal sejarah perang Pol Pot sebab takut salah cerita.  Boleh google atau baca kat –> SINI.

Operating hours: 8am – 5pm daily
Entrance fees: USD3 without audio, USD6 with audio

Jom kita tgk apa yg ada kat sini.

posing depan pintu masuk
 
 
kaunter tiket
 
 
jgn lupa ambik pamplet ni.
 
   
bilik seksaan dan seksaan yg kerap digunakan ialah seksaan elektrik
   
 
rantai besi yg digunakan utk mengikat kaki tahanan
  
pol pot arahkan utk ambik gambar semua tahanan dan rakyat cambodia. mereka dikenali dengan nombor
 

Masa mula2 Pol Pot memerintah, dia akan tangkap semua cerdik pandai terutama pendidik kerana dia takmo rakyat cambodia belajar. Mereka yang cerdik pandai ni kebanyakannya akan dibunuh.  

 

bangunan ni dijadikan penjara
 
kelas yang diubah menjadi sel penjara
 
 
  
 
ini ialah sel penjara salah seorg tahanan yang masih hidup hingga skrg
 
 
klu bernasib baik dptlah mandi 3 bulan skali
  
   

 
  

2 org survivor yang masih hidup… Aku tak dpt bayangkan macam mana diaorg melalui hidup2 mereka mengenangkan pengalaman masa zaman kekejaman Pol Pot.   Tanpa mereka mungkin tiada siapa yg tahu bagaimana mereka dan tahanan lain diseksa. 

   
 
   
 

 
Sebenarnya banyak gambar2 yg menyentuh perasaan. Tanpa sedar bergenang air mata aku betapa terseksanya mereka.  Cerita yang paling sedih ialah wanita yg melahirkan anak hanya diberi cuti kerja berat selam 2/3 hari.  Ada yg meminta lebih sebab perlu menjaga dan menyusu bayi.  Apa yg Pol Pot buat ialah dia ambik bayi dan menghempas ke lantai hingga mati.  
“Anak dah takde utk dijaga so keje skrg”…  πŸ˜­πŸ˜­πŸ˜­πŸ˜­

Allahu Akbar… 

Bagaimana kejamnya sampai bunuh bangsa sendiri. Sepanjang Pol Pot memerintah lebih kurang 3 juta rakyat mati. Manusia mmg sanggup buat apa shj utk berkuasa…

Till then c u in my next journey, Insya Allah….

Advertisements

3 thoughts on “Weekend Gateways: Muzium Pol Pot – Phnom Penh

  1. betul kak, masa datang sini memang sedih sangat. kitaorang pergi killing field dulu baru datang sini..bertambah2 rasa sedih tu…konon2 nak duduk sini kejap je..sekali layan satu-satu smpai dekat 3 jam jugak la dok dalam ni. ambik pulak audio guide, lagi la sedih rasanya

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s